LA 3 Begeleiden en initiëren van vernieuwingen

‘I have to change to stay the same’   -Willem de Kooning   

Snelle ontwikkelingen in de samenleving en de arbeidsmarkt maken dat de eisen die aan het onderwijs worden gesteld voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Onderwijsinnovatie is bedoeld om als onderwijsorganisatie te kunnen blijven aansluiten bij deze veranderingen en een blijvende onderwijskwaliteit te garanderen of deze kwaliteit verder te verbeteren.

Het proces van onderwijsinnovatie is echter ingrijpend en complex, zeker wanneer er echt iets op het spel staat, met andere woorden: wanneer er aantoonbare veranderingen optreden in het primair proces. We gaan er van uit dat er pas echt iets aan het veranderen is, als  de leerlingen/deelnemers/studenten er iets van merken.

Verschillende stake-holders als studenten, docenten, onderwijsmanagers, ouders, beleidsmakers zijn bij dit proces betrokken en zij brengen allemaal hun kennis, vaardigheden, opvattingen en eigenaardigheden mee. Allen kunnen het vernieuwingsproces maken en breken. Dit maakt onderwijsvernieuwing een ingewikkeld, maar ook zeker zeer uitdagend proces.

In dit leerarrangement staat de reflectie op het initiëren en begeleiden van onderwijsontwikkelingen centraal. Dit vindt niet plaats vanuit een managementoptiek, maar vanuit het versterken van de kracht van een onderwijsteam waarbij de MLI docent weloverwogen interventies kan doen om de voortgang van een onderwijsvernieuwing te stimuleren en de kwaliteit van de eigen onderwijspraktijk actief te ontwikkelen en uit te dragen.

Het hoofddoel van dit leerarrangement is dan ook om bij te dragen aan de professionele emancipatie die docenten en onderwijsorganisaties uiteindelijk er toe moet brengen om zelfstandig meerjarenplannen uit te zetten en een sterke partij te zijn in het proces van onderwijsvernieuwing.

Dit leerarrangement bestaat uit acht bijeenkomsten waarin de volgende thema’s centraal staan: ‘Empowerment van de professional’, ‘Kritische analyse van innovaties’, ‘Trends in innovatieland’ en ‘Advisering’. Een meer gedetailleerde beschrijving van de inhoud van deze thema’s staat verderop in deze studiewijzer.

We hebben een aantal bijeenkomsten genaamd. Via onderstaande links krijg je een overzicht van de inhoud van de bijeenkomsten. De links komen van het Blog  van de MLI Hogeschool Rotterdam.

Wij lezen de volgende boeken voor dit leerarrangement

  • Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4e druk). London: Taylor and Francis Ltd.
  • Teune, P, de Boer, D. & de Laat, C. (2008). Werken aan Onderwijsvernieuwing (1e druk). Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
  • Weggeman, M. (2007). Leiding geven aan professionals? Niet doen! Over kenniswerkers, vakmanschap en innovatie (5e druk). Schiedam: Scriptum.

Voor gebruik bij diverse leerarrangementen:

  • Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap, een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en voor toekomstige leerkrachten (1e druk). Gent: Academia Press.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Londen: Routledge.

Een van de werkvormen die tot nu toe gebruikt hebben is: Openspace

Nu eerst:  Thema empowerment van professionals

Kaders voor de paper

De PAPER. is via deze link de downloaden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s